Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Vállalatok a klímaváltozás mezsgyéjén
Les entreprises au chevet du climat
Isabelle Tallec
L’Express International, 2 février 2007


Míg Párizsban épp a klímaváltozásról tartanak konferenciát, a közgazdászok a téma gazdasági vonatkozásairól tárgyalnak; 12 multinacionális cég képvisel?i pedig a WWF-International-al közös partnerségr?l mérlegelnek a „Climate Savers” program keretében.

Az említett vállalatok 2001 óta törekednek arra, hogy visszaszorítsák üvegházhatású gázaik kibocsátását, és most azt szeretnék bebizonyítani, hogy lehet harcolni a klímaváltozás ellen úgy is, hogy az gazdaságilag és energiahatékonysági szempontból is megérje. A Climate Savers meggy?z?dése, hogy el?ttünk vannak a megoldások a globális felmelegedés megfékezésére, s?t, a vállalatok számára még nyereséges is lehet. A projekt kezdetén a WWF a CO2-kibocsátás korlátozására olyan innovatív társaságokkal jutott megállapodásra, mint a Lafarge, Sony, Nike, IBM, Johnson & Johnson, Polaroid és a Tetra Pack. Mindannyian elkötelezték magukat amellett, hogy a saját berendezéseik szintjén az 1990-es szinthez (a GES és a Ville de Paris kibocsátásával egyenérték? – 10 millió tonna) képest 20%-al csökkentik üvegházhatású gázaik kibocsátásának mértékét, mégis növelve termékeik energiahatékonyságát.

A világ legnagyobb cementgyártója, a Lafarge nevezetesen gyárainak és termelési eljárásainak modernizációjával küzdi le a CO2-kibocsátást:

• a cementgyártás során alternatív nyersanyagokból kever;

• olyan alternatív tüzel?anyagokat használ, mint a biomassza;

• a marokkói Tétouanban található cementgyárat 50%-ban szélenergia m?ködteti.

A Sonynál a termékek energiafogyasztásán dolgoznak. A társaság energiatakarékosabbá szerené tenni a termelés minden fázisát, megújuló energiaforrásokat használva. Tokióban, a Sony új székhelyén, 8%-al sikerült leküzdeni a gázkibocsátást, méghozzá egy olyan világítórendszer segítségével, amely automatikusan alkalmazkodik a természetes fényhez. Stuttgartban az épület tetején napelemek gy?jtik a fényt, hogy részben biztosítsák az elektromos ellátást. A Nike 2003 óta nem gyárt a termékeihez kén-hexaflouridot (SF6), amely a semleges nitrogént helyettesít? üvegházhatású gázként szolgált a sportcip?k gyártásában. A 12 vállalatból tehát néhány már el is érte célját, a többi pedig nagyon jó úton halad ahhoz, hogy hasonló sikert arasson. Többségük kijelenthette, hogy a CO2-kibocsátásuk korlátozása gazdaságilag és logisztikailag is jövedelmez?. A WWF szerint, ha 1300 vállalat csatlakozna a mozgalomhoz, a Kyoto Protokoll követelményeinek eleget is tennénk.

A fogyasztó vajon érzékelheti-e pénztárcáján a fejlesztések költségeit? Az érintett vállalatok biztosíthatnak minket afel?l, hogy a termékek máris kifizet?d?ek. Így a vállalatok, a Sony mintájára, be szeretnének kapcsolódni a kutatás-fejlesztésbe, különös tekintettel az ésszer?bb használatú; a környezetet jobban kímél? termékekért. A vállalatok a találkozó alkalmával megfogalmaztak egy felhívást a világ pénzügyi és politikai vezet?i számára. Mégpedig arra kérik ?ket, hogy csatlakozzanak hozzájuk a klíma megmentése érdekében, mert a megoldások léteznek, és minden szükséges intézkedést meg kell tenniük azért, hogy a Föld h?mérsékletnövekedését korlátozni tudják.






© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány