Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Internet: veszélyben az információ?
Menaces sur l’information
Ignacio Ramonet
Le Monde Diplomatique, janvier 2007


A nyomtatott sajtó történelmének legmélyebb válságát éli. Három éve folyamatosan csökken az újságok olvasottsága, szinte az egész világon. Ez veszélyezteti pénzügyi egyensúlyukat, és még végzetes is lehet bizonyos lapok számára, ami demokráciáinkban a vélemények pluralitásának végét jelentené. Franciaországban például a patinás Liberation napilap egyenesen életveszélyben van. Hogy mit?l nem versenyképesek? El?ször is, mert egyre jobban terjednek az ingyenes újságok. Az emberek azt hiszik, az információ költségmentes. Pedig az ingyenes lapokért is fizetnek, csak nem az újságosnak, hanem az államnak adó formájában, mint minden egyéb fogyasztási cikk esetében is, amit megvásárolnak. Másrészt, ott az internet, amely teljesen romba dönt minden kulturális gyakorlatot, beleértve a zenét, a könyveket, a mozit és a televíziót. Természetesen a kommunikációt sem kíméli. Jól látható ez pl. mikor egy nappal el?bb kezdik sugározni az új tévécsatorna m?sorát (France 24) az interneten, mint kábelen és m?holdon keresztül. Csak alkalmazkodnak az internet látogatottságának rohamos növekedéséhez, amit?l lassan mindenki leszokik az újságokról.

Az internet mindenkit elb?völ ingyenesen hozzáférhet? oldalaival, valamint minden téren való véleményezési (blog) és eszmecserélési lehet?ségeivel. Ez önmagában jól is hangzik, csakhogy amilyen könnyen felkerül egy vélemény, olyan könny? is lesz a súlya. Továbbá, az amerikai kutató, Eric Klinenberget idézve, az internetet sokáig úgy ismertük, mint egy végtelenségig terjed? site-hálózatot, mely lehet?séget nyújt a vélemények legszélesebb skálájának közzétételére, de már a legnépszer?bb oldalakat a legbefolyásosabb médiacsoportok kontrollálják. Csak annyi történt, ami a kommunikáció történelmében mindig bekövetkezett el?bb-utóbb (a 18. századtól kezdve az 1970-es évekbeli szabad rádiókig): megjelent egy új média, amely el?ször azt a benyomást keltette, mintha képes lenne a véleménynyilvánítás keretét még tovább tágítani, miel?tt még a pénzes hatalmak újra a kezükbe nem veszik az irányítást. De végül, minden megy a régi kerékvágásban, csak a küls?ségek változtak. Ma már rögzítik és keresked?knek adják el az internetes keres?be beírt kulcsszavakat, melyek segítségével könnyebben célba vehet?ek a potenciális fogyasztók.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány