Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Tévutakon az Amnesty International
Irene auf Irrwegen
von Sylke Tempel
Cicero, 6/2006


Mikor 2001. szeptember 11-én Irene Khan hivatalba lépett, a bangladesi asszonyt, mint a nemzetközi szervezet els? ázsiai, muszlin és ráadásul n?i f?titkáraként ünnepelték, és nagy reményeket f?ztek munkásságához.

Az Amnesty International f?titkárának a terror elleni háború lett f? témája, és regnálása idején a szervezet alaptételeként fektette le, hogy a szabadságjogok korlátozása a biztonság nem nagyobb, hanem jóval kisebb fokával jár együtt. Irene Kahn nem csupán a szervezet klasszikus témáival foglalkozott – ilyen az élethez való jog, a rabszolgaság és kényszermunka elleni küzdelem, a személyes szabadsághoz és biztonsághoz való jog, a gondolati, lelkiismereti és vallásszabadság, illetve jog az általános, egyenl? és titkos szavazásokon való részvételhez –, hanem a nemrég lezajlott radikális szemléletváltás is neki köszönhet?. A civil és politikai szabadságjogok mellett, melyekkel az Amnesty immár három évtizede foglalkozik, és amelyek a szervezet profilját alkotják, megjelentek a gazdasági, szociális és kulturális szabadságjogok, azaz röviden az emberi és állampolgári jogok második generációja.

Ezt az alapvet? koncepcióváltást a szervezet egyesült államokbeli, francia és német szervezetei visszafogott lelkesedéssel fogadják, melynek oka: félnek attól, hogy az Amnesty International nem rendelkezik elegend? anyagi forrással, és attól, hogy a szervezet ideológiával telített ingoványos területre téved, hogy más olyan civil szervezet versenytársává válik, mely már régebb óta küzd a tiszta ivóvízért vagy a szegénység ellen. Mindezek azt okozhatják, hogy az Amnesty International elveszti arculatát. Több mint 1,8 millió tagjával és alszervezetekkel a világ 74 országában az Amnesty International egy anyatankhoz hasonlítható, mely a globális vizekben csak nehezen mozog (bár más civil szervezetekhez képest kétségkívül nagyobb tiszteletet is élvez). Ha ehhez hozzáveszik a kiterjedt és vitatott gazdasági, szociális és kulturális jogok területét, mozgástere teljesen lesz?kül.






© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány