Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

A berlini öncenzúra világszerte nemtetszést váltott ki
Weltweites Kopfschütteln über Berliner Selbstzensur
Der Spiegel, 27. September 2006


A m?vészet meghunyászkodott a terror el?tt: a berlini Mozart-darab, az „Idomeneo” levétele a m?sorról világszerte megdöbbenést váltott ki. A német m?vészetben ilyesmi még nem fordult el?: egy berlini opera intendánsa kap egy homályos biztonsági figyelmeztetést a német biztonsági hivataltól, erre a veszélyes darabot leveszi a m?sorról. A berlini politikusok a döntést „t?rhetetlen”-nek és „fatális”-nak titulálják, Merkel kancellár pedig kijelentette: „Nem szabad, hogy az er?szakos radikálisok visszarettentsenek bennünket. A félelmen alapuló öncenzúra t?rhetetlen.”

A berlini intendáns lépése világszerte felháborodást váltott ki. Az osztrák „Standard” „figyelemreméltó gátszakadásnak” nevezi a döntést, és a helyzet külön groteszkségeként említi, hogy mindez pont a berlini iszlámkonferencia el?tt történt. Mivel konkrét fenyegetés nem is hangzott el – a döntést egyszer?en egy általános veszélyanalízis alapján hozták – a „Standard” úgy ítéli, hogy a darab levétele a Mozart-évben nem éppen méltó. Az olasz La Repubblica sok más médiummal egyetemben, úgy érzi, hogy a döntés a karikatúraháborúval és a pápa sokat vitatott beszédével van kapcsolatban. „Pár nappal a pápa beszéde után újabb vita osztja meg Németországot.”

Miközben Németország hajókat és katonákat küld Libanonba, otthon egyre n? a félelem a merényletekt?l. Az olasz La Stampa szintén azt kérdezi, hogy a németek vajon az iszlámisták bosszújától, a Mohamed-karikatúrák következményét?l vagy Ratzinger pápa szavainak hatásától félnek-e. A „Los Angeles Times” azon gúnyolódik, hogy Mozart megbukott a cenzúrán, a „Washington Post” pedig arról ír, hogy Németországban 1933-ban a nácik átvették a német operaházak irányítását, és maga Goebbels ellen?rizte a m?sort, majd a hitleri rezsim bukása után a szabad véleménynyilvánítás er?s hagyománya alakult ki.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány