Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Vállalatok összt?z alatt
Companies in the Crossfire
By Richard S. Dunham
Business Week, April 17, 2006


Amerikai vásárlók milliói részesítenek el?nyben vagy bojkottálnak bizonyos márkákat a vállalataik politikai donációja és elkötelezettsége alapján. Az amerikai piacokon az ’50-es és a ’80-as években is voltak már hasonló mozgalmak. De a jelenség az utóbbi id?ben robbanásszer? terjedésnek indult, amelynek hátterében az információhoz való hozzájutás lehet?ségeinek kib?vülése és a fejlett kommunikációs technológiai vívmányok állnak. A különböz? civilszervezetek weblapokon, blogokon, levelez?listákon keresztül szólítják fel tagjaikat, aktivistáikat, mely termékeket fogyasszák és melyeket ne, az adott vállalat menedzsmentjének marketingstratégiájára vagy politikai elkötelezettségére reagálva.

A fogyasztás ilyen ideológiai alapra történ? helyezése komoly fejfájást okoz a vállalatoknak, amelyek marketingstratégiáik átalakítására és olyan, a közönségszolgálat terén jártas szakért?k alkalmazására kényszerülnek, akik képesek kezelni az új jelenséget. „A bojkottok eltérítik a cégeket eredeti vállalati stratégiáiktól, nem kívánt publicitást hoz a számukra” – mondja Bob Witeck, egy washingtoni székhely? marketing- és kommunikációs iroda vezérigazgatója.

Ezen mozgalmakra adott válaszként a támogatások leállítása nem minden esetben kifizet?d? megoldás, mint ahogyan azt a Ford példája is bizonyítja. A Gay Pride homoszexuális fesztivál pénzügyi támogatása miatt 2005 májusában több mint 20 civil csoport fenyeget?zött azzal, hogy bojkottálja az autóipari óriás termékeit. A vallásos szervezetek vezet?ivel való találkozás után a vállalat vezet?i a támogatás megvonása mellett döntöttek, majd a melegjogi csoportok felháborodása láttán a cég visszakozott, mire március 13-án a konzervatívok bojkottja életbe lépett. Végül a Ford arra a következtetésre jutott, hogy inkább hallgat. Mint ahogyan a vállalat szóviv?je kijelentette: „A legtöbb, amit tehetünk, hogy továbbra is a kiváló min?ség? autók gyártására koncentrálunk.”

A probléma kezelésére a legjobb stratégiát talán a Costco áruházlánc találta meg, amelynek vezérigazgatója, James D. Sinegal úgy véli, hogy „egy magánvállalatnak nem arra kellene költenie részvényesei pénzét, hogy képvisel?- és szenátorjelölteket vagy politikai célokat támogasson”. ? maga és a vállalat elnöke, Jeffrey H. Brottman komoly összegekkel támogatja a demokraták kampányát, de ezt a saját pénzükb?l teszik.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány