Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Leszámolás a Ruhr-medencében
Showdown in the Ruhr Valley
By Gail Edmondson and William Boston
Business Week, November 1, 2004


Megindult az elbocsátások új hulláma a német ipar szívében, az érdekérvényesít? felek pedig készen állnak a harcra.

Bochumban, a német Ruhr-vidék szívében 25 000 dühös munkás tüntet családostul, ellepve a város utcáit. Ez az életkép már-már egy átlagos napnak felel meg Németországban. Ha azonban a tágabb id?vonalat szemléljük, látható, hogy az elmúlt négy évtized visszatér? mozgalmi hullámáról van szó.

Ezúttal a General Motors októberi elbocsátásaira válaszol dühödten a tömeg. A GM idén ?sszel 12 000 alkalmazottjától válik meg Európában, melyb?l 4000 csak bochumi polgár.

„A gyárak sorozatban zárnak be, és ez az egész régió számára tragédia. Fogalmunk sincs, mihez kezd ez a több ezer ember” – jelenti ki egy demonstráló, aki szintén most veszítette el a munkáját.

A Ruhr-vidék a német ipar mélyrepüléseinek központi generátora. Az elmúlt száz év alatt félmillió állás sz?nt itt meg, amelyet a helyi kormányzat a kutatás-fejlesztésbe, az oktatásba és új ipari parkokba invesztált nagy mennyiség? támogatás révén próbál( t) kezelni. Az elmúlt két évtizedben a munkanélküliségi ráta mégis stabilan 12–19% körül mozgott (az országos átlag 10%). A növekedés ezen a vidéken – tartják a helyiek – nehezebben indul be, mint Németország bármely más régiójában.

A Ruhr-vidék a rövidebb munkaid?ért és kib?vített munkajogokért harcoló szakszervezetek és a vállalatok tradicionális csatatere. Annak ellenére, hogy a régió munkásai csupán heti 35 órát dolgoznak, és 41 USD órabért kapnak, szemben például a Franciaország hasonló szektorában jellemz? 38 USD-vel. Egy elhúzódó válság itt a német gazdaság egészét kiszoríthatja világpiacon elfoglalt helyér?l.

„Németországban fizetik ki a legnagyobb béreket az autóiparban” – állítják egyöntet?en a szakért?k. „A német gazdaság számára kulcsfontosságú, hogy csökkenteni tudjuk a kifizetéseket. Ellenkez? esetben a kockázat egetver?en magas” jegyzik meg. A legnagyobb autógyárak ugyanis már évekkel ezel?tt Kelet-Európában kezdtek terjeszkedni, ahol alacsonyabbak a munkabérek és más költségek is. A dolgozók természetesen nem meggy?zhet?k ezzel az érveléssel sem.

Hosszú távon a nagy gyártók (pl. GM) radikális lépései egy rugalmasabb gazdasági modell kialakítását sürgetik Németországban. Olyanét, amely képes a globális t?ke megtartására. Ehhez valószín?leg az egész szisztéma átalakítására szükség van, és további jelent?s lépések szükségesek a fels?oktatás, a high-tech eszközök, a biotechnológia, a környezetvédelem és számos más részelem területén.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány