Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Uralkodjunk félelmeinken
Conjurons nos peurs
Bernard Guetta
L’Express International, 27 Octobre – 2 Novembre 2005


A franciák félnek… mindent?l. Elég, ha azt nézzük, hogy reagáltak a madárinfluenza hírére. Mint ahogy Roland Castro mondja, ennek a félelemnek a két jelképe Jean- Marie Le Pen és José Bové. Az egyik a külföldiekt?l, vagyis a másságtól való félelmet, a másik pedig a fejl?dést?l, vagyis a megoldásoktól való félelmet szimbolizálja. A mondializáció kontextusában mindez olyan, mint amikor a gyermek fél a sötétben: semmit nem látunk tisztán, konkrétan, csak érezzük, hogy valami ellenünk van. Ahogyan a gyermeknek, úgy a polgárnak is kontrollálni kell félelmeit. El?ször is, a jöv?nk els?sorban t?lünk függ. Ha a mondializácó ellen vagyunk, az olyan, mintha a só ellen harcolnánk az óceánban. Ellenben, ha megtanuljuk (jobban) kontrollálni, juthatunk valamire.

1. Az olaj ma egy veszélyes forrás, melyet egy botrányosan mesterséges gazdaság irányít. Ma már gallonja eléri a 70 dollárt, mikor a kitermelési költsége régiók szerint 3–11 dollár között ingadozik. Egy olyan kartellellenes rendeletre lenne szükségünk, mint annak idején az Egyesült Államoknak. A gazdaság világméret?vé vált, tehát ennek megfelel?en nemzetközi szinten kell szabályoznunk.

2. Egy abszolút átláthatóságot és szigorú ellen?rzést kell biztosítani a nukleáris tevékenységek területén, tekintettel arra, hogy civilek és katonák közt mindig is létezik egy porózusság.

3. Ellen?rzés alatt kell tartani az internetet. El kell távolítani a világhálóról mindazt, ami b?nös és csal. Technikailag bizonyítottan kivitelezhet?.

4. Újjászervezni a Világkereskedelmi Szervezetet. Egy szabályozószerv jobb, mint egy törvénydzsungel. Céljának nem a szabad kereskedelem, hanem inkább egy „igaz kereskedelem” támogatását kéne kit?zni, amely a gazdasági egyenl?tlenségekre is tekintettel lenne, továbbá esetenként értékelné a cseréket.

5. Fölemelni az áruszállítási költségeket a kamionok és a teherszállító repül?gépek lassabb áramlása érdekében.

Még számos javaslattal állhatnánk el?, pl. a vállalatokra nézve, kapcsolatukra a bankokkal stb. De egyel?re jó volna, ha ezt a minimumot vitatgatnánk.




© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány