Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Olcsó benzin, mint rossz szokás
Why Cheap Gas Is a Bad Habit
By Robert J. Samuelson
Newsweek International, September 19, 2005


Ennek az országnak igazából 4 vagy akár 5 dolláros gallononkénti benzinárra lenne szüksége. Nem ma kellene ezt bevezetni, hanem hét vagy tíz év múlva, de addig is folyamatosan növelni kellene a benzinre kivetett jövedéki adót. Szigorúbb gazdasági el?írásokkal párosulva a magas benzinárak a vonakodó autógyártókat és az amerikai sof?röket egyaránt leszoktathatnák a benzinfaló járm?vek használatáról. Ennek kellene politikánk középpontjában állnia. Azonban az a mély hallgatás, amely a Fehér Házban a témát övezi, csupán a kormányzat sz?klátókör?ségér?l tanúskodik.

Katrina üzenete egyértelm?: gazdaságunk rendkívül érzékeny az olajkészleteire. Ez alkalommal egy természeti katasztrófa csatlakoztatta le finomítóinkat az olajmez?k „eml?ir?l”, ami azonban politikai okokból kifolyólag is megtörténhet – sokkal nagyobb fejfájásra adva okot. Ennek a valószín?sége pedig nem elhanyagolható mérték?. A világ olajkészleteinek kétharmada ugyanis a Perzsaöböl mentén található. Szaúd-Arábiával az élen ezen országok adják a világ olajtermelésének egynegyedét. Ezen források bármikor, bármilyen okból kifolyólag elérhetetlenné válhatnak. Legyen az terrorizmus, háború, helyi zavargás vagy szándékos visszatartás. De a világ többi nagy olajhatalmának – Oroszország (a második legnagyobb export?r), Venezuela (az ötödik) vagy Nigéria (a nyolcadik) – a politikai rendszere sem nevezhet? stabilnak.

Ha a gazdasági földrajz ilyen jellemvonásokkal bír, egy körültekint? társadalom megtalálná a megfelel? választ saját biztonsága szavatolása érdekében. Ezt tette az Egyesült Államok 1973 után, amikor is a Kongresszusban döntés született a stratégiai olajtartalék létrehozásáról, az üzemanyag gazdaságos felhasználását célul kit?z? szabályrendszerr?l. Az autósoknak pedig magas benzinárakkal kellett szembesülniük. Mindezen folyamatok azonban visszájukra fordultak az 1990-es évek folyamán, amikor az amerikaiak alapvet? jogosultságként kezdtek tekinteni az olcsó benzinárakra, melyek ha megugrottak, a lakosság rögtön a telhetetlen olajvállalatokat, a monopolisztikus OPEC-et hibáztatta, vagy valamilyen háttérben álló összeesküvést kezdett emlegetni.

Pedig csak mi tudunk ezen a problémán változtatni. A közúti forgalom dominálta közlekedésünk olajfogyasztásunknak több mint 60 százalékát teszi ki. Ezen jelent?s mértékben lehetne változtatni, ha az utakon megnövekedne a „hibridek” száma – autók, melyek elektromos és bels? égés? meghajtással egyaránt bírnak – , amit a szigorúbb üzemanyagstandardok bevezetése csak tovább segítene. Walter McManus, a University of Michigan közlekedéskutató intézetének professzora szerint ez rendkívül sok id?t vesz igénybe. „Több mint 225 millió autó rója Amerika útjait. Legalább 15 évbe kerül, míg lecseréljük az egész flottát.” Valójában azonban a helyzet még ennél is elkeserít?bb. 2003 és 2025 között a forgalomba kerül? autók száma várhatóan 50 százalékkal, a mai 297 millióról 351 millióra fog növekedni. Ahhoz, hogy ily mérték? növekedés mellett az összes gázolajfogyasztást változatlannak mondhassuk, az üzemanyag-felhasználási hatékonyságnak 50 százalékkal kell javulnia. Azonban ennek a célnak az elérésére is képesek lennénk. Az autógyártók lándzsát törhetnének a hibridek mellett. Azonban minden felhajtás ellenére idén várhatóan csupán 234 ezer hibrid talál gazdára (az évente eladott 17 millió autóból), ami 2009-re is csupán évi 600 ezret fog kitenni. Ennek hátterében az áll, hogy ezen autók 3-4 ezer dollárral drágábbak, mint benzinmeghajtású társaik. Ráadásul pont a legnagyobb autógyártók – a General Motors, a Ford vagy a Chrysler – nem hajlandók változtatni, maradnak inkább a benzinfaló kisteherautóknál és SUV-oknál.

Így az amerikaiakat csak magas olajárakkal lehet leszoktatni a pazarló fogyasztásról. A kormányzatnak ezen eszközön keresztül kell fellépnie annak érdekében, hogy az autóipart a hatékonysági mutatók javítása felé irányítsa. Az adót lépcs?zetesen kellene bevezetni, és természetesen mérsékelni, ha az olaj világpiaci ára megugrana. Így vagy úgy, az amerikaiakban tudatosulni kell: az olcsó benzin korszaka véget ért.




© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány