Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Kitalálni a jöv?t
Inventing the Future
By Michael Hastings
Newsweek International, November 1, 2004


A legjelent?sebb új ötletek leggyakrabban puszta ?rültségnek t?nnek – els? hallásra. Hogyan állapítható meg, melyik új terv több puszta fantáziánál? Egyszer?: ha kipróbáljuk ?ket. Tíz új fejlesztés most valóban megváltoztathatja az életünket.


1. Nem igazi gyémánt

Bryant Linares ragyogó családi titkot ?riz: tudja, hogyan állíthat el? els? osztályú gyémántot.

Hét évvel ezel?tt édesapja egy nagy nyomású karbon-gáz kamrában valósította meg el?ször a technológiát. Az els? próbálkozás utáni reggelen sárga, a megszólalásig gyémántra emlékeztet? köveket talált a kamrában. Vizsgálatuk után bebizonyosodott, hogy semmilyen más, természetes k?vel össze nem téveszthet?, negyed karátos karbon kristályokról van szó. Ezt a típusú követ már az ötvenes évekt?l el?állították egyes manufaktúrák, ám ilyen tiszta min?ségben még soha, senki. Ez a színvonal most új lehet?ségek kapuját nyitja meg az ékszeripar, de akár a telekommunikáció terén. Olyan területeken, ahol a gyémánt eddig nélkülözhetetlen és pótolhatatlan volt.


2. Nézz szembe a robottal

Alex Zelinski az interaktív elektronika új technológiáját fejlesztette ki Facelab néven. A Facelab egy laptop alapú videokamera, amely a vele szemben elhelyezked? használó arcát háromdimenziós modellé alakítja. Így pontosan modellezni tudja, az ember éppen merre néz, mit lát és hogyan. Veszélyes körülmények között, éjszakai vezetéskor vagy futásnál ugyanezt a látványt nappali viszonyok között modellezi kis monitorján. A technológiát olyan vállalatok igyekeznek alkalmazni, mint a Volvo, és olyan kormányzati szervek, mint a Védelmi Tudományok Technológiájának Intézete.


3. Ragadd meg a kormányt

A huzal által irányított járm?vek ?srégi technológiát jelentenek. Egykor azonban a huzalok a pedálokhoz csatlakoztak, a jöv?ben várhatóan már csak egy microchiphez. Utóbbi kapcsolat olyanná teheti a vezetést, mint amilyennek a videojátékokat ismerjük. A chip megjegyzi, mit és hogyan teszel a kormánnyal, majd ezen információ alapján m?ködteti a kis elektronikus motorokat. A BMW, a DaimlerChrysler és a GM egyes magánfejleszt?k mellett szintén létrehozott már ilyen prototípusokat.


4. Memória Bank

Ted Berger biomechanikai mérnök a patkányagy tanulmányozása során fejlesztette ki találmányát. Igyekezett részleteiben megérteni a cella berendezkedés? agyat, mert elképzelése szerint az ilyen technológiával készült microchipek egyszer majd jelent?sen támogathatják az agyi memóriát. Kísérletében Berger az idegcellákat igyekezett átültetni a számítógépes technológiába. Az ilyen módon készült chipek kib?víthetik az agy memóriakapacitását, melyet reményei szerint a kutató hamarosan majmokon is tud majd tesztelni.


5. Mire képes egy légy?

Michael Dickinson, a Caltech biomechanikai mérnöke évek óta a repülés dinamikájával foglalkozik. Igyekezett kifejleszteni egy olyan robotmechanizmust, amely képes a repülés tökéletes végrehajtására. A kutatás-fejlesztés még az elején tart, és a folyamat vége, a biztosan repül? eszközök megvalósítása még messze van, ám Dickinson kísérletei és új eredményei az els? lépést jelentik a repülés új típusú hasznosítása felé.


6. Ahogyan egy cellát programozhatunk

Napjaink legtöbb elektromérnöke kis mechanikus játékokkal kezdte gyermekkorát, melyb?l aztán egy egész életpálya bontakozott ki. Több apró alkatrész összerakásával gyerekként valami újat hoztak létre. S ma is hasonló úton járnak. Géneket kötnek össze egymással, amely eljárás új körforgásokat hoz létre. Ezek injekció útján él? baktériumokba kerülnek. Ezáltal hosszú távon a baktériumok képesek lehetnek inzulin termelésére.


7. Egy kábelen át az ?rbe

Az ember elvileg képes eljuttatni egy szállítókábelt a világ?rbe – rakétameghajtással. Az „?rfelvonó” ötlete hosszú ideig mégis csupán fantázia maradt. Senki nem tudott ugyanis olyan er?r?l, amely képes lenne 100,000 kilométer távolságra eljutattni ezt az eszközt a saját hajtóerejéb?l. Ez a helyzet azonban megváltozott, amikor a ’90-es évek elején japán tudósok felfedezték a karbon nanocsöveket (carbon nanotubes), azon részecskeláncolatot, amely er?sebb minden ismert fémnél. Ennek eredményeképpen az ?rlift ma a NASA legkomolyabb tanulmányai és üzleti tervei (!) között szerepel. Egy 1999-ben indult kutatási projekt keretében a terv el?készületeire félmillió dollárt fordítanak.


8. ?r-zöldségek

Kínai tudósok a légtérben fejl?d? magokból állítanak el? a hagyományosnál akár másfélszer, kétszer nagyobb méret? zöldségeket, például paradicsomot. A magokat így hétféle földönkívüli hatás éri, mint a zéró gravitáció vagy a Földön ismeretlen sugárzások. Amikor visszatérnek a Földre, olyan kívánatos állapotban vannak, mint korábban semmiféle természetes módon termesztett zöldség vagy gyümölcs. 1999 óta 50 új típusú termény jött létre hasonló eljárással, erre szakosodott cégek és a kínai ?rhajózási Társaság segítségével.


9. Otthon, a kacsákkal

A holland családok között nehezen találni olyat, amelyik nincs tökéletesen felkészülve a vissza-visszatér? természeti csapásokkal szemben. A van der Molens házaspár újonnan vásárolt folyóparti házat, melyekkel Hollandiában egy probléma akad: a tengerszint folyamatos emelkedése. Az egyik lehetséges megoldás szerint - amelyet már át is ültettek a gyakorlatba Amszterdamtól alig 30 kilométerre – úszó házak rendszere oldaná meg a problémát. A van der Molens család házát is építtet? cég nagyra tör? tervei szerint középtávon 50,000 ilyen házat építenek majd, minden komfortigényt figyelembe véve.


10. Szuperkönny? utazás

A hidrogén üzem? járm?vek egyre divatosabbak, hiszen egy liter benzinnel a hagyományosnál kétszer nagyobb táv megtétele is lehetséges velük. Az autógyártóknak a jöv?ben az üzemanyag-takarékosság mellett egy következ? problémát is le kell majd gy?zniük: a súlyt. Az egyik legmeggy?z?bb fejlesztésnek a karbon alapú alkatrészek t?nnek. Ennek a szuperkönny? anyagnak a felhasználásával a hagyományos karosszériák súlyának felére lehet csökkenteni a járm?veket, amely nem kevesebb, mint 50%-os üzemanyag megtakarítást is jelent – nem mellékesen.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány