Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

A keleti Detroit
Detroit East
By Gail Edmondson
Business Week, July 25/August 1, 2005


A Volkswagen Pozsonytól északra, a zöldell? hegyek között húzta fel legújabb, leghatékonyabb összeszerel? üzemét. A gyártósorokról 250 ezer új autó gördül le évente. A német cég 42 telephelye közül ez a leghatékonyabb, ami az alacsony munkabérnek, a rugalmasságot biztosító körülményeknek és a motivált munkaer?nek köszönhet?. „A siker kulcsa 10 ezer alkalmazottunk hozzáállásában rejlik. Ez a gy?zniakarás kultúrája” – mondja Thomas Schmall, a Volkswagen Slovakia elnöke. „A szakszervezetek azzal fordulnak hozzánk, hogy hogyan tudnánk növelni befektetéseinket, és miben tudnak segíteni, hogy még több munkahelyet teremtsünk”. A cég német szakszervezeteivel kapcsolatban azonban teljesen más a helyzet. A Volkswagen munkásai otthon még a német átlagos bérszínvonalat is 20 százalékkal meghaladó fizetést tehetnek zsebre. Heti 28 órában dolgoznak, 50 dolláros órabérért. Ezzel szemben a szlovákok beérik 6 dollárral is óránként, és heti 40 órát dolgoznak.

Így nem kétséges, hogy a vasfüggöny lehullása után az európai autógyártás el?tt a befektet?k paradicsoma tárulkozott ki Kelet- Európában, ahol az olcsó és rendkívül rugalmas szakképzett munkaer? megigézte a nyugat-európai cégtulajdonosokat. A futószalagok a hét minden egyes napján, a nap 24 órájában megállás nélkül m?ködhetnek. A helyi kormányzatok igyekeznek a lehet? legnagyobb kedvezmények biztosításával országukba csalogatni a befektet?ket. Az autógyártás Kelet-Közép-Európába helyezésének els? hulláma a 90-es évek folyamán indult meg, majd a pozsonyi vagy a lengyel gliwicei gyárak hozamait látva a nyugati cégek megindították „inváziójuk” második hullámát. A Toyota és a PSA Peugeot Citroën 3000 embert foglalkoztató, 1,8 milliárd dolláros közös üzemet kíván felállítani a csehországi Kolinban. Emellett a francia cég a szlovákiai Trnaván is tervbe vette egy szintén 3000-es üzem munkába állítását. A Hyundai Motor pedig hasonló méret? gyárat épít Zsolnán, mely 2006-ban kezdi meg a termelést. Ezzel a Varsó és Bukarest között húzódó folyosó a világ egyik leggyorsabban fejl?d? autóipari központjává vált – valójában a második, csupán Kína el?zi meg. 1995 óta 24 milliárd dollárt invesztáltak a kelet-európai összeszerel? üzemekbe – els?sorban Csehországba, Szlovákiába, Lengyelországba, Magyarországba és Romániába. Ezek ugyanis mind folyamatosan b?vül? piacok. A végs? cél azonban mégis a nyugat-európai kereslet kielégítése, ahol évente 14,5 millió új autó talál gazdát. Európa keleti részének üzemei pedig jó úton haladnak e felé. A következ? évben kibocsátásuk várhatóan 2,3 millió autóra növekszik, 2010-re pedig ez a szám elérheti a 3,8 milliót, mely 20 százalékkal meghaladja a nyugat-európai termelés mutatóit. De a térségen belül is kiemelkedik két állam – Szlovákia és Csehország –, ahol 2006 végére 2 millió autót fognak összeszerelni évente. Az 5,4 milliós Szlovákia így az egy f?re jutó gépkocsik el?állításának rangsorában az els? helyre fog kerülni. Az autógyártás lassan húzóágazattá válik Kelet-Európában. Egyre s?r?bbé válik az úthálózat, új hipermarketek és gyárak n?nek ki a semmib?l. De a folyamat nem hagyja érintetlenül Nyugat-Európát sem, ahol az autógyártás – 3 millió embert foglalkoztatva közvetlenül és újabb 12 milliót közvetve – a GDP 3 százalékát teszi ki. De míg Nyugaton a szektorban az átlagbér 29 dollár óránként, addig Keleten ez 3 és 6 dollár között mozog. A kínai termelés rohamos fejl?dését szemlélve azonban az európaiaknak látniuk kell, hogy igazából nem egy német–szlovák versengés körvonalai bontakoznak ki el?ttük, hanem sokkal inkább egy kínai–európai versenyfutásé. „Kelet-Európa el?nyeinek kihasználása az európai autóipar egyetlen esélye, hogy felvegye a keszty?t amerikai és a kínai vetélytársaival szemben” – mondja Schmall, a Volkswagen Slovakia elnöke. Ez azonban nem jelenti a nyugati üzemek azonnali leépítését. De a keleti Detroit felemelkedése eltolódást eredményezett az autóipari nagyvállalatok és szakszervezeteik közötti er?viszonyban – az el?bbiek javára. Ez érhet? tetten a bochumi Opel-gyár vezetésének az alkalmazottaival kötött egyik tavalyi megállapodásában, melynek értelmében a cég nem helyezi ki a Zafira összeszerelésének egészét lengyelországi telephelyére, amiért cserébe a dolgozók belegyeztek béreik 2010-ig történ? befagyasztásába. Ezek azonban csak áthidaló megoldások. A Kelet és Nyugat között továbbra is óriási a szakadék, így az utóbbiaknak három-négy évük van arra, hogy helyreállítsák versenyképességüket. A Nyugat 2008 körül fogja elszenvedni a legnagyobb csapást, ugyanis a kelet-európai gyárak ekkorra érik el a teljes kihasználtság szintjét, a Keleten összeszerelt autók ekkorra fognak tömegesen betörni a francia, a német és az olasz piacokra. A nem megfelel? hatékonysággal m?köd? üzemek bezárása így nem tabu többé.

Azonban Kelet-Közép-Európa felfutása sem tarthat örökké. A térség körülbelül 10- 15 jó évre számíthat, ugyanis a bérek közötti szakadék folyamatosan sz?kül (Csehországban például az átlagos bérszínvonal évente 10 százalékkal növekszik). A termelés még keletebbre tolódását nem lehet megállítani. Az új kihívók – Ukrajna, Belorusszia és Oroszország – már meg is jelentek. Felemelkedésükig azonban Európa autógyártása a Varsó–Bukarest-tengely országainak korát éli.



AUTÓGYÁRTÁS KELET-EURÓPÁBAN

  VÁLLALAT ÖSSZESZEREL? ÜZEM SZÉKHELYE GYÁRTOTT AUTÓ/ÉV MODELLEK
Szlovákia VW Pozsony 300 000 VW Polo, VW Tuareg, Porsche Cayenne, Audi Q7
PSA
Peugeot
Citroën
Trnava 300 000 alkatrészek
Renault Nove Mesto 200 000 Twingo II
Kia Zsolna 300 000 Sportage SUV
Románia Renault Pitesti 250 000 Logan
Csehország VW Mlada Boleslav 500 000 Skoda Fabia, Octavia, Superb
Toyota – PSA
Peugeot
Citroën
Kolin 300 000 Toyota Aygo, Peugeot 1007, Citroën C1
Magyarország Audi Gy?r 55 000 Audi TT, évente 1,5 millió motor
Suzuki Esztergom 150 000 Swift, Aerio
Lengyelország Fiat Bialesko-Biala 300 000 Panda
Opel Gliwice 180 000 Agila, Astra, Zafira
VW Pozñan 140 000 T5, Caddy
Törökország Renault Bursa 240 000 Megane, Clio sedan, Clio III
Ford Eskisehir 150 000 Otosan, Transit alkatrészek
Toyota Sakarya-Adapazari 100 000 Corolla Verso





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány