Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Föl, föl, aztán félre! – A vállalatok éve az USA-ban
Up, Up and Away – A Corporate Year in the U.S.
By Janice Revell
Fortune, April 18, 2005


2005 – Egy naivan reményteljes évben az Egyesült Államok legnagyobb vállalatai a széles kör? és egészséges növekedésben bíznak, s legalább annyira igyekeznek er?ltetni azt. A tavalyi esztend?ben a spekulációkkal teli 2003 után minden nagyobb cég igyekezett leszögezni, hogy a recesszióból való felgyógyulás ezúttal nem csupán álom, hanem maga a valóság. A válság utórezgései azonban még korántsem múltak el teljesen. Az égbe szök? olajárak, Irak és az elnökválasztási kampány komoly akadályokat gördíthettek a vállalatok stratégiai tervezése elé.

Az elmúlt években leginkább kifulladt konszernek az Egyesült Államok és Kína révén újjáéled? világgazdasági tendenciák haszonélvez?i lettek. A Fortune Magazin 500-as listájának résztvev?i a tavalyi évben 513 milliárd dolláros, rekordösszeg? profitot halmoztak fel. A 42 megkülönböztetett iparág közül mindössze az elektronikai, gyógyszeripari, telekommunikációs és légi közlekedési ágaknak nem sikerült profitnövekedést elérniük. Voltak olyan ágazatok, ahol például a magas energiaárak közvetlenül a növekedéshez járultak hozzá – mint például az Exxon Mobil vagy a Chevron Texaco olajvállalatok esetében.

A legnagyobb profitnövekedést azonban nehézfémgyártási szektorban könyvelhették el: az Alcoa 40%-kal, míg a Phelps Dodge 11%-kal növelte bevételeit egyetlen esztend? alatt. Szintén az amerikai gazdaság nagy nyertesei közé sorolhatók az ingatlanépítési ipar óriásai: a D.R. Holton, a Centex, a Lennar és a Toll Brothers, akikhez egyébként további négy komoly vetélytárs is csatlakozott – bizonyítva az ágazat élénkülését.

Nem tagadható azonban az sem, hogy az 500-as lista egy évvel ezel?tt gyengélked? tagjai azóta sem igen gyógyultak ki betegségükb?l. A légi közlekedési ágazat például – éppen a magas üzemanyagáraknak köszönhet?en – továbbra is komoly nehézségekkel küzd, s így ma a legkedvez?tlenebb helyzetben lév? iparágnak számít. A telekommunikációs szektor számára a 2004-es év a fájdalmas konszolidáció jegyében telt, s a vállalatfúziók körül kialakult harcok minimalizálták a nyereséget a legtöbb óriás számára (AT&T, MCI, Qwest stb.).




© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány