Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Identitásválság
Identitiy Crisis
By Eric Pape, Jacupo Barigazzi and Stryker McGuire
Newsweek International, March 7, 2005


Az olaszok rendkívül bosszús és hergelékeny napjaikat élik. Nemrég ugyanis Jacques Chirac francia államf? kijelentette, hogy „Itália elveszítette azt az erejét, amellyel a 21. században Európa meghatározó országa lehetne.” Mindezeket a francia elnök az Európai Bizottság el?z? elnökének, Romano Prodinak fejtette ki, hozzátéve, hogy „Spanyolország átvette Olaszország helyét.”

Nem csoda hát, hogy az olasz politikai csúcsvezet?k nem jelentek meg januárban Toulouse-ban, amikor bemutatták az európai repül?gépipar új büszkeségét, az Airbus A380-at. A 10 milliárd eurós projekt összes támogatója jelen volt: Gerhard Schröder, Chirac, Tony Blair és José Luis Rodríguez Zapatero egyaránt. De hol volt Silvio Berlusconi? Mindegy, hogy Olaszország csupán 4%-ban vett részt a gép fejlesztésében. A Corriere della Sera milánói napilap szerint szimbolikus jelleg?nek kell tekintenünk, hogy a „három nagyhoz” immár a spanyol miniszterelnök csatlakozott be negyedikként.

Chirac és a Corriere nincsenek egyedül álláspontjukkal. Egy, a davosi Világgazdasági Fórum kiadásában megjelent új tanulmány szerint az olaszok sokkal pesszimistábbak saját jöv?jüket illet?en, mint más ország polgárai. Véleményük szerint Olaszország nem csupán elveszítette eddig biztonsággal járt útját, de átengedte azt a tradicionális mediterrán rivális, Spanyolország számára. Hiszen – mint vallják – amíg Olaszország az elmúlt évtizedben stagnált, addig Spanyolország ugrásszer? fejl?dést mutatott: 4,5 millió új munkahely jött létre, ami az olasz aránynak több mint kétszerese. A szegénység Spanyolországban csökken, míg Olaszországban n?. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy Itália szimbólumérték? iparágai, az autó- és a filmipar egyaránt botladoznak.

A radikálisabban fogalmazó olasz újságírók szerint egyenesen nemzeti identitásválság fenyeget Olaszországban a sorozatos kudarcok okán. A spanyol Zaragoza kiütötte az olasz Triesztet a 2008-as világkiállításért vívott versengésben, Valencia pedig Nápolynál bizonyult jobbnak a 2007-es Amerika-kupa (a világ legrangosabb vitorlásversenye – a szerk.) rendezéséért folyó küzdelem során. „Olaszként eddig mint szegény kuzinjainkra tekintettünk a spanyolokra. Ma tanácstalanok vagyunk” – mondja Maurizio Belpietro, az Il Giornale of Milan szerkeszt?je.




© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány