Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Hatalmas pár: Kate és Andy Spade
Power Couple: Kate and Andy Spade
By Linda Tischler
Fast Company, March 2005


Kate és Andy Spade kivételes eset: egy nagyszer? férj-feleség üzleti páros. Vajon mi teszi együttm?ködésüket rendkívül m?köd?képessé és sikeressé? Éppen a köztük rejl? hatalmas különbségek. Az elmúlt tizenegy esztend? alatt Kate és Andy 175 millió dolláros üzletet és globálisan ismert márkát építettek föl. Országos premierjüket az 1993-ban megjelent, és azóta ikonná vált 155 dolláros nejlon kézitáska jelentette, profiljuk azóta a cip?kt?l a szemüvegekig egyaránt szélessé vált mind a n?i, mind a férfiruházatot tekintve (Kate Spade, ill. Jack Spade néven). Tizenhat Kate Spade márkabolt m?ködik az Egyesült Államokban, s további kilenc a Távol- Keleten. Több mint hatszáz üzlet árusítja a márka termékeit világszerte. A vállalat azóta széles kör? márkaközi együttm?ködést is kialakított, valamint létrehozta ebusiness struktúráját.

Ahogyan minden hasonló cip?ben járó házaspár, a negyvenet elhagyva, természetesen Kate és Andy is felkiáltott: „Elfelejtettük a gyereket!” Kate szerint mindig is szerettek volna, ám „az üzlet túlságosan er?s versenyt diktál. Nem szeretnék abba a hibába esni, hogy szülés után nem tudok elég id?t tölteni a kicsivel. Egyszóval nem tartanám szerencsésnek a gyermekvállalást az életünknek ebben a szakaszában.” A párt jól ismer?k szerint sikerük titka az a borzongató izgalom, ami kettejük együttm?ködésében vibrál. Kate jelenti a múzsát, a briliáns szerkeszt?t, míg Andy a nagy ötletek embere, aki vállalja a kockázatokat, megformálja a vállalatot és kiszélesíti a határokat. „A kettejük közötti különbségek összedolgozásából születik meg a Kate Spade márka” – vallja Julia Leach, a cég stratégiai igazgatója.

Együttm?köd? üzleti partnert találni sohasem jelent könny? feladatot. Olyasvalakit, akivel egyszerre tudod megosztani az ágyadat és a vállalatodat, pedig szinte lehetetlen. Ilyen felállásban a legtöbbször egy családi kisvállalkozásnak is nehéz fennmaradnia, nemhogy egy olyan óriásnak, amely gyakorlatilag napi 24 órás koncentrációt igényel a hét minden napján. A legtöbb üzletben nehéz tisztán válaszolni arra a kérdésre, hogy ki miért is felel?s a vállalatban. Legalább ennyire problémát szokott jelenteni a „ki mondja ki a végs? szót?” dilemma is. Ha pedig házaspárról van szó, ezek a kérdések fokozottan érvényesek. Nan Langowitz, a Babson College N?i Vezetés Központjának professzora szerint ilyen esetben „az érzelmi kockázat a pénzügyi kockázatot is meghaladhatja egy vállalatnál.” Azonban ha mindez mégis m?köd?képesnek bizonyul, a létrejöv? er? egészen különleges. Képesek kombinálni egyéni er?sségeiket és kompenzálni egymás gyengeségeit. Természetesen a potenciális nehézségek is más téren jelentkeznek, mint egy hagyományos üzleti partneri viszony esetén: a párnak számolnia kell azzal, hogy a piaci események a családi életre – s különösen a gyermekvállalásra – dönt? hatással lehetnek. „Az üzleti környezet változásának eredményeként (is) megszület? döntés a gyermekvállalásról pedig er?teljesen viszsza is hat a jövend? üzleti folyamatokra” – húzza alá Peter Arnold, az Amerikai Divattervez?k Szövetségének ügyvezet? igazgatója.

A családi és az üzleti élet összehangolása érdekében egykori apartmanjukból a házaspár nemrég egy öreg New York-i toronyházba helyezte át székhelyét. Ma öt emeletet foglalnak el: Kate irodája az els? emeleten, Andyé a másodikon található. A magánélet és a munka elválaszthatatlanságát jelzi, hogy férje szerint Kate legszívesebben már a reggeli ébredést követ?en rögtön az üzletr?l beszélne. „Jézusom, Kate, a lábaddal még nem is érintetted ma a padlót!” – kiált fel ilyenkor Andy. A legtöbb vita természetesen az üzlet kiszélesítésén, ill. annak irányán van – míg Andy lelkesen terjeszkedne sok más terepre is, legyen szó hangszer-kiegészít?kr?l, ételízesít?- családról vagy filmkiadásról, Kate habozik beleegyezését adni. Ugyanakkor együtt törekednek a márkaközi együttm?ködés szélesítéséért és munkakörnyezetük lehet? legjobb megteremtéséért – az alvás alig-alig létez? kategória a Spade házaspár körében. Mindezt pedig nem holmi birodalomépít? ambícióból. Nem arról van szó, hogy Spade-ék ne akarnának egy még sikeresebb vállalatot – hiszen akarnak. De az öncélú növekedés nem az ? stílusuk. Közvetlen munkatársaikat is (beleértve az éppen most keresett új vezérigazgatót) e ritka üzleti felfogás alapján válogatják.

A nagy kérdést azonban mégiscsak a tervezett baba jelenti. Baby Spade érkezése alapvet?en meghatározza majd életüket, ahogyan üzleti örökségüket legalább annyira.




© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány