Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Horvátország: autópálya Európába
„A Freeway to Europe”
By Benjamin Sutherland
Newsweek International, Nov. 26, 2007


Alig egy évtizede Horvátországot még mély válság sújtotta. A Nyugat-Balkán új csillaga ma már az EU-csatlakozás kikövezett útján halad. A napokban átadott A1-es autópálya, mely gyönyör? tengeri kilátással szántja végig az ország déli részének hegyvidékét, a horvátok új büszkesége. A hat év alatt, 3 milliárd euróból épült 416 kilométeres út még több is annál: ahogy a helyiek mondják, szimbólum: „út Európába”.

Pedig az ország alig tíz éve még 13 000 háborúban elesett honfitársát gyászolta, gazdasági recessziótól és az infrastruktúra teljes elmaradottságától szenvedett. 2008-hoz érkezvén mindezt alig hinnénk: Horvátország hamarosan a NATO és az Európai Unió legújabb tagja lehet. Gazdasága évi 4,8%-kal n?, és Zágráb sikerrel hajtott végre gazdaságélénkít?, politikai és védelmi reformokat is. Amikor november végén parlamenti választásokra került sor, nem hallhattunk már a térségre oly sokáig jellemz? demokratikus kockázatokról, politikai veszélyekr?l: a három meghatározó párt mindegyike osztja az ország jöv?jével kapcsolatos alapvet? víziókat, a szabadpiaci és a jogállami kereteket. Ahogyan Robert Bradtke, az Egyesült Államok Zágrábba akkreditált nagykövete fogalmaz, a politikai stabilitás Horvátországot „modellé tette a régió számára”.

A horvátokat nemrég az ENSZ Biztonsági Tanácsának nem állandó tagjává választották, az ország 2008 áprilisában minden bizonnyal csatlakozik a NATO-hoz, és 2010–2011 körül az Európai Unióhoz is. Zágráb sikerei els?sorban a régió más államaival való összehasonlításban szembet?n?ek. Macedónia 2012 el?tt biztosan nem léphet be az EU-ba, Boszniára és Szerbiára ennél is sokkal kés?bb várhat az európai nyitás. A környez? országok többsége még érezhet?en szenved a ’90-es évek feszültségekkel teli örökségét?l, a gyenge infrastruktúrától, a túlteng? bürokráciától, az agyelszívástól. A horvátok közben autópálya-építés terén még a már EU-tag mintaállam Szlovéniánál is sikeresebbek. A Horvátországba áramló külföldi m?köd? t?ke 2006-hoz képest, egyetlen év alatt 1,3 milliárd dollárral n?tt, és mára meghaladja az évi 4 milliárdot. A Transparency International legutóbbi jelentése szerint az országban érezhet? ütemben csökken a korrupció és a hatósági visszaélések száma.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány