Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

A Porsche szenved a sztrájk miatt
Porsche und Co. fürchten Chaostage bei der Bahn
von Anne Seith
Der Spiegel, 2. Oktober 2007


Óriási összegekbe kerülhet, ha a mozdonyvezet?k nem veszik fel a munkát Németországban. Sok vállalkozás már vésztervek kidolgozásán munkálkodik. Mások, mint az autógyárak vagy kiköt?tulajdonosok, teljes mértékben függenek a jól m?köd? vasúthálózattól.

A német vállalatok folyamatosan készülnek a mozdonyvezet?k néhány órás munkabeszüntetésére. Ez néhány cégnek komoly logisztikai fejtörést okoz. A legszörny?bb az lenne, ha a sztrájk folytatódna. Egy hosszan tartó munkabeszüntetés káoszba fullaszthatja az egész gazdaságot, mondta Claudia Kemfert, a Német Gazdaságkutató Intézet (Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung – DIW) közlekedési szakért?je. Ha a tárgyalások a szakszervezet és a vasút vezetése között elhúzódnak, az beláthatatlan következményekkel járhat. A BASF cég már raktárkészleteket halmoz fel, továbbá latolgatja annak lehet?ségeit, ha a szállítást id?legesen közúton vagy hajón oldja meg. Sok cég azonban nem tudja kihasználni a felkészülési id?t. A Porsche a pontos beszállítások miatt csakis a tökéletesen m?köd? vasút mellett képes üzemelni. A raktárkészletek legfeljebb két napra elegend?ek, azután le kell állni a gyártással. Példának okáért a karosszériák a pozsonyi gyárból vonaton érkeznek Németországba.

A legrosszabb helyzetbe az esetleges sztrájk miatt a kiköt?k kerülnek. Hamburg külön is tárgyalásokat kezdeményezett a mozdonyvezet?k érdekvédelmi szervezeteivel, hogy legalább az ? forgalmát bonyolítsák le, ugyanis naponta mintegy 9000 konténer kerül be- és kiszállításra vasúton.

Bamler, a Porsche szóviv?je úgy fogalmazott, hogy a vasút a német gazdaság üt?ere. Ha átmenetlieg szünetel, az katasztrofális következményekkel járhat az országra. Ha csak a felére csökken a vasúti forgalom, az Kemfert becslései szerint naponta 45 millió euróba kerülhet az országnak. Csak abból tízmilliós kár keletkezik, ha a teherszállítás leáll. A fémfeldolgozóipar például olyan nyersanyagokkal dolgozik, melyeket súlyuknál fogva egyszer?en nem lehet máshogy szállítani, kizárólag vasúton. A vegyipar és az élelmiszeripar is súlyosan érintett egy esetleges vasúti munkabeszüntetésben. A személyforgalom tekintetében a legtöbbet a nagyvárosok környéki agglomerációs települések veszthetnek, tette hozzá Kemfert. Naponta ötmillió ember veszi igénybe a vasutat, nem számítva a HÉV (S-Bahn) hálózatot, ami a leállás esetén az embereknek többletköltségeket és késéseket jelent, az államnak pedig mintegy 35 milliós veszteséget. A vasútnak és a szakszervezeteknek minél el?bb meg kellene egyeznie, egy egyhetes sztrájk beláthatatlan következményekkel járhat, ha pedig egy hónapig is eltart, az nem más, mint egy rémálom az ország számára. Ha a teljes forgalom hosszabb id?re leállna, az akár napi szinten 500 millió euróba is kerülhet, ezt a terhelést pedig nem sokáig bírja egy ország gazdasága.

Sok német cégvezet? számára létfontosságú lesz az elkövetkezend? id?szak, vajon sikerül-e Hartmut Mehdorn DB-vezet?nek és Manfred Schell szakszervezeti elnöknek tet? alá hoznia a megegyezést, vagy elszabadul a pokol. „Figyelmeztetést kell adnunk a vasúti munkáltatónak, hogy vegye tekintetbe dolgozói érdekeit. Ha tovább folytatódik a harc a bérek körül, a politika is hamarosan bekapcsolódik, mivel a vasút hosszabb távú kimaradása tarthatatlan az ország számára.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány