Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

Pálmaligetek gazdasága
The Palm Economy)
By Jacopo Barigazzi
Newsweek International, July 2-9, 2007


Ibiza els?sorban az éjszakai életér?l híres, nem pedig a diplomáciáról. Tavaly februárban mégis a földközi-tengeri sziget adott helyet egy fontos találkozónak a spanyol miniszterelnök José Luis Rodrigez Zapatero és olasz kollégája, Romano Prodi között. Pontosan nem lehet tudni, mir?l is tárgyaltak a pálmafák árnyékában, de azóta nagymértékben felélénkültek a két ország közötti gazdasági kapcsolatok. Tavaly tavasszal az Enel, az olasz olajipari óriás nagy szerepet játszott abban, hogy spanyol versenytársa, az Endesa kikerüljön egy ellenséges szándékú német felvásárlási ajánlatot. Spanyolország legnagyobb telekommunikációs vállalata, a Telefónica 10 százalékos részesedést vásárolt az olasz Telecom Italiában. Néhány héttel ezel?tt pedig a legnagyobb olasz kereskedelmi bank, az UniCredit jelent?s tulajdonosi részesedét vásárolt a negyedik legnagyobb spanyol pénzpiaci szerepl? részvénycsomagjából. Számos hasonló ügylet áll a tárgyalások szakaszában nemcsak a pénzügyi szférában, de az infrastruktúra-fejlesztési ágazatban is.

Európában hasonlatosan a hosszú múltra visszatekint? német–francia együttm?ködéshez, kialakulóban van egy másik szövetség, amit a pálmaligetek gazdaságának nevezhetnénk. Spanyolország és Olaszország, akiket eddig is egyazon társadalmi és politikai család tagjaiként tartottak számon, és akik eddig is nagyon hasonlatos üzleti kultúrával rendelkeztek, most kiugrani készülnek. A vezet?k szándéka a szálak szorosabbra f?zésére érthet?, hiszen Németország gazdasága újból lendületet vett, az új francia elnök, Nicolas Sarkozy komoly reményeket táplál a francia gazdaság fellendítésére, Párizs és Berlin szorosan együttm?ködik, hogy újabb lökést adjanak Európa politikai integrációjának, és egyre többet cikkeznek együttm?ködésük Nagy-Britannia irányába történ? kib?vítésér?l. A spanyol gazdaság viszonylag gyors ütemben növekszik, azonban túl kicsi ahhoz, hogy felvehesse a versenyt a kontinens nagy hármasával. Ezalatt Olaszország továbbra is ernyedtnek t?nik mind a gazdasági növekedés, mint a reformok terén. A két ország legnagyobb vállalatai eltörpülnek regionális versenytársaik mellett. Spanyolország mindössze 3, Olaszország 4 vállalattal képviselteti magát a világ 100 legnagyobb cége között, míg Franciaország nyolccal, Németország tízzel. Jól tudják, ha nem egyesítik erejüket, könnyen célponttá válhatnak az egyre intenzívebbé váló európai cégfelvásárlási láznak.

A két ország közötti gazdasági szálak már eleve er?sek. Spanyolország Olaszország harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere, a kétoldalú import és export értéke 2003-ban 25,7 milliárd dollár, 2005-ben 29,7 milliárd dollár volt. Számos olasz médiakonszern, mint a Silvio Berlusconi tulajdonában lév? Mediaset, vagy a Rizzoli kiadó nagy er?kkel képviselteti magát a spanyol piacon. Emellett Spanyolország EU-tagságával kapcsolatban is sokat köszönhet Rómának, amely komoly támogatást adott az ország 1986-os felvételi kérelméhez. Kulturális szempontból pedig összecseng er?teljes vallásosságuk, nyelvük hasonlósága, és mediterrán stílusuk. A rossz beidegz?désekben is sok a közös vonás a két ország között. A politikai élet mind Spanyolországban, mind Olaszországban rendkívül konfrontatív.

Nem meglepetés, hogy a médiában és a nyilvánosság el?tt mind Prodi, mind Zapatero igyekszik elhatárolódni attól, hogy létezne közöttük bármilyen megállapodás is a különösen szoros együttm?ködésre. Pedig a tények magukért beszélnek. Jelenleg társulási tárgyalások folynak az Autostrade, az olasz autópályák üzemeltet?je, és spanyol megfelel?je, az Abertis között, mely sikere esetén a világ legnagyobb magánbefektet?k által üzemeltetett gyorsforgalmi közúthálózatát hozhatnák létre. A Telefónica és a Telecom Italia egyesülése pedig egyesíti a két vállalat hagyományosan er?s latin-amerikai érdekeltségeit, felosztva a kontinens piacait egymás között. Míg a Telefónica Brazíliára koncentrál, a Telecom Italia Argentínában, Bolíviában és Kubában nyert nagyobb teret.

Szakért?k hasonló egyesülésekre számítanak a pénzügyi szektorban is. De lehetnek ezek az egyesülések bármilyen komolyak is, az új vállalatok még mindig nem lesznek elég er?sek a pénzügyi szféra európai és globális nagyjátékosaival szemben. A pálmaligetek gazdaságának meglehetnek a maga el?nyei, de a végs? szót minden esetben továbbra is a világgazdaság mondja ki.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány