Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

A Bombardier az Airbus és a Boeing konkurenciája lesz
Bombardier macht Airbus und Boeing Konkurrenz
von Dirk Heilmann und Markus Fasse
WirtschaftsWoche, 3. Mai 2007


A kanadai Bombardier repül?gépgyár középtávolságú repül?k gyártását tervezi. A kanadaiak új gépeiket 110 és 130 ül?helyes kivitelben szeretnék forgalmazni a piacon, így termékpalettájuk a fels?bb kategóriák felé b?vülne. A piac nagy és sok gyártót vonz, mégis a Bombardier talán túl kés?n szállt be a ringbe.

Michael McAdoo, a Bombardier Aerospace stratégiai igazgatója a cég belfasti gyárában tartott sajtókonferencián bejelentette, hogy az elkövetkez? húsz esztend?ben világszerte 11 200 repül?gépet szándékoznak eladni. Ez piaci értéken számolva nem kevesebb, mint 400 milliárd dollár. A cég a hangsúlyt a 60 és ennél több fér?helyes gépekre fogja helyezni, mert ezek gyártása – és egyben kés?bbi használata is – a leggazdaságosabb. Világszerte ma a legnagyobb kereslet a 100 és 149 ül?helyes gépek iránt van. A kanadai gyártó már egy ideje bemutatta C-széria névre keresztelt új gépcsaládját, mely 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint más hasonló méret? gépek. A széria projektvezet?je, Gary Scott közölte, megkereséseket várnak a vev?kt?l, hogy megkezdhessék a sorozatgyártást. Az els? repül?k leghamarabb 2013-ban kezdhetik meg m?ködésüket. A C-program 2 milliárd dollárjába került a cégnek és az eddigi legközvetlenebb konkurenciát jelenti az óriásgépek el?állításában élen járó Airbus és Boeing gyáraknak. Eddig a legnagyobb kanadai modell 90 fér?helyes, az els? 100 üléses CRJ-1000 típust 2009-ben helyezik üzembe. A repül?társaságok intenzíven érdekl?dnek az új típusok iránt.

Heinrich Grossbongardt, hamburgi légi közlekedési szakember szerint ez az ipari szegmens nagy növekedési rátákat rejt, de ugyanakkor igen telített. A két óriáscég er?teljes piaci részesedéssel bír, az Airbus A-318 és A-319, valamint a Boeing 737-800 típusokat forgalmazza a fent említett kategóriákban. Ahhoz, hogy a Bombardier ilyen versenyben talpon tudjon maradni, éves szinten 150–180 darab gépet kellene eladnia. Sok cég próbál betörni a nagy repül?gépek piacára, a Bombardier kés?n tette ezt meg. A brazil Embraer tavaly a kisebb regionális repül?gépek piacán hódított el fontos pozíciókat a kanadaiaktól, most pedig Embraer 195 néven egy 120 fér?helye gépet is piacra dob. Az orosz Szuhoj cég Super 100 néven kezdi meg idén egy száz ül?helyes gép gyártását és Kína is tervez egy hasonló méret? repül?t. A konkurens vállalatok a Bombardier-rel ellentétben olcsóbb fejlesztési és gyártási költségekkel dolgoznak, és a növekv? hazai kereslet is a javukra szolgál. A gyorsan fejl?d? országokban ugyanis – mint Kína vagy India – nagy szükséglet van ilyen méret? belföldi járatokra.

A Bombardier 15 milliárd dolláros éves forgalommal az egyik legnagyobb kanadai cég. A f? tevékenységi ágazatok a vasút és légi járm?vek gyártása, melyb?l a 27 ezer f?t dolgoztató utóbbi 8,2 milliárd dolláros forgalommal részesült a tavalyi évben. Ezzel a harmadik legnagyobb repül?gépgyártó a világon az Airbus és a Boeing mögött, de az Embraer is gyorsan növeli részesedését. A Bombardierhez tartozik a Canadair, a belfasti Shorts gyár és a Learjet is. Az utóbbi években a repül?gépgyártásban 8 ezer dolgozót bocsátottak el és helyettük külföldi beszállítókat, mindenekel?tt kínaiakat vesznek igénybe. Mexikóban felépült a Bombardier egy önálló gyáregysége, mely kiegészíti a magas jövedelm? országokban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Kanadában folytatott termelést. „Ezen az úton fogunk továbbhaladni” – mondta Pierre Beaudoin üzemeltetési vezet?.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány