Utolsó hozzászólások


Dr. Sebestyén Sándor író és történész cikkei hihetetlen érdekesek, izgalmasak s talán ami a legfontosabb érthetőek az olvasó számá…






Publikálni szeretnék Önöknél. Hol találom a formátum-információt? Jánossy Dániel ÁSZ

A Danone a kínai gazdasági patriotizmus célkeresztjében
Danone, cible du patriotisme économique chinois
Le Monde, le 10 avril 2007


Nagy port kavart a kínai sajtóban, amikor a Danone francia élelmiszer-ipari vállalat kísérletet tett a kínai piac els? számú italgyártójának számító Wahaha néhány tevékenységének felvásárlására, s újabb vitákat indított el a kínai gazdasági patriotizmus kapcsán. A Danone által 51%-ban birtokolt Wahaha vezet?je, Zong Csin-hu egy vele készült interjúban meger?sítette, hogy a francia csoport olyan leányvállalatokat kívánt felvásárolni, melyek nem tartoztak a vegyesvállalati megállapodás alá. Zong szerint a franciák a Wahaha márkanév kizárólagos használatának jogával monopol pozícióra törnek a kínai italpiacon, s ez alapján a népszer? üzletember – aki egyben a parlamentnek is tagja – arra kérte a kínai kormányt, törvényekkel védje meg a kínai vállalatokat az ellenséges felvásárlásoktól.

A francia fél annyit közölt, hogy a tárgyalások folyamatban vannak, melyek célja néhány leányvállalat beolvasztása a Danone és a Wahaha vegyesvállalatába. A Danone szóviv?je szerint a tárgyalások menete akadozik, mert a kínaiak a gazdasági patriotizmus üt?kártyáját húzták el?. A vállalat nem kommentálta a felvásárlás stratégiai céljaira vonatkozó felvetést, sem a szóban forgó összeget nem pontosította (a kínai fél szerint 4 milliárd jüanról, vagyis 385 millió euróról van szó). Zong Csin-hu azonban megingathatatlannak t?nik. „Világosan megmondtam nekik, hogy a kínaiak talpra álltak, s már nem abban a korban élünk, amikor Kínát a nyolc hatalom lerohanta” – mondta Zong, utalva az 1900-as boxerlázadás idején való külföldi beavatkozásra. „Kína szuverén és saját személyiséggel rendelkez? állam, Önök mégis fenyeget?en beszélnek velünk, s ez méltánytalan” – folytatta. Az ázsiai–csendes-óceáni régióban a Danone 2,1 milliárd eurós forgalmat bonyolít le, s 41 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Kína a teljes forgalom 10%-át adja, s ez érthet?vé teszi, miért bír a kínai piac akkora jelent?séggel.





© 2005-2019, Polgári Szemle Alapítvány